Hranom, naravno!! I to ne bilo kakvom hranom, već onom mojom, najdražom...onom koju godinama kuham i neprestano nadopunjujem. Iako sam u međuvremenu drastično promijenila prehranu ( na bolje, naravno :) ovo je i dalje ostala uvijek dostupna bilježnica koju nikad ne zagubim i stalno je pri ruci. Stoga ovo nije još jedan blog o hrani već moja osobna škrinjica s blagom, a cilj je imati sve svoje dragocjenosti na jednome mjestu.


nedjelja, 18. ožujka 2012.

CLEAN - knjiga


Da je detoksikacija korisna to već i vrapci znaju, iako se ( bar meni ) neminovno nameće pitanje koliko novih otrova unesemo u organizam obzirom da je svo to voće i povrće s tržnice višestruko tretirano pa time i gubi status 'zdravo'. No zanemarimo to i fokusirajmo se na onaj preostali komadić vitamina koji je preostao u njima pa potražimo ekološki uzgoj i ubacimo ovaj detoks program nekud u proljetnu shemu. Ili bar pokušajmo.

Moram priznati da mi se nakon Dukana organizam toliko zaželio svježeg voća da se detoksikacija nametnula sama od sebe. U stvari nazovimo to detoksikacijom jer nije bilo čvrste odluke već samo želja da se organizam napuni vitaminima, mineralima i svim ostalim korisnim sastojcima koje sam mu u proteklih mjesec dana uskratila, a knjiga, osim režima prehrane, sadrži brojne recepte za sokove i smoothije, upravo ono što mi treba.

Da se razumijemo - ovo nije lako! Barem meni nije. I nisam ga bila sposobna provesti.
Iako sam već bila pripremljena na određeni tip prehrane - bez šećera i bez ugljikohidrata, naviknuta da mnogo vremena trošim na pripremu samo mojih obroka, ovaj tekući dio pokazao se iznimno zahtjevan.
Uz to, trebalo je izbaciti sojino mlijeko koje mi je do tada bilo baza doručka, pa jaja koja su nekad bila spasioci u kriznim trenucima....
U svakom slučaju u glavi treba odraditi najvažniji dio pripreme a zatim se primiti izrade plana.

Program je u načelu vrlo jednostavan: traje 21 dan, uključuje tekuće obroke za doručak i večeru, te čvrstu hranu za ručak. Iako je moguće povremeno mijenjati raspored, između večere i doručka drugi dan trebao bi proći razmak od 12 sati, radi pravilnog funkcioniranja probavnog sustava.

Konzumiraju se smoothiji od voća i povrća, povrtne juhe od sirovog povrća i svježe iscijeđeni sokovi. Znači sirova hrana. Čvrsti bi se obrok trebao sastojati od ribe ili peradi s prilogom od mahunarki ili žitarica i salate. Jednostavno. No meni zvuči iznimno komplicirano jer u mojoj glavi pojam gladi zvoni na uzbunu a tu nastaju svi problemi. Znam da me malo kruljenja u želucu ne bi ubilo no kad nešto neide - neide.

Da zaključim; ovo je prekrasna knjiga, jednostavno napisana i razumljiva. Dr. Junger je s njom napravio čitavu prehrambenu revoluciju pa kako je proljeće upravo vrijeme kad ju treba uzeti u ruke odluka je na vama da li ćete se primiti posla i to odraditi. Definitivno je korisno.

Ne budi lijena prepisala sam SOKOVE, SMOOTHIJE i JUHE, tko zna, možda mi karakter ojača pa jednog dana odlučim testirati snagu volje, do tada ostajem na prehrani tri godišnja doba koja se u mom slučaju pokazala idealnom.

Evo nekoliko osnovnih smjernica za one koji se žele pridržavati programa CLEAN:

DOZVOLJENA HRANA:

VOĆE: čitavo, nezaslađeno, može i smrznuto, razrijeđeni prirodni sokovi
POVRĆE: svježe, sirovo, kuhano na pari, pirjano u vlastitom soku ili pečeno bez masti, sve osim: patlidžan, rajčica, paprika, krumpir, slatki krumpir
ZAMJENA ZA MLIJEKO: mlijeko orašastih plodova ( lješnjak, badem, orah...), rižino i zobeno mlijeko, kokosovo - nezašećereno i u malim dozama
ŽITARICE: bez glutena i škroba, smeđa riža, proso, quinoa, heljda
MESO: piletina iz slobodnog uzgoja, puretina, patka, svježi losos, bakalar, list, tuna, nemasna janjetina, konzervirana tuna u vodi, divljač
MAHUNARKE: leća, sve mahunarke i grahorice osim mladih sojinih zrna/mahuna i kikirikija
ORAŠASTI PLODOVI I SJEMENKE: orasi, sezam, bučine i suncokretove sjemenke, lješnjak, badem, indijski oraščić
ULJA: laneno, sezamovo, bademovo, bučino, orahovo, maslinovo, ekstradjevičansko i hladnoprešano
NAPICI: filtrirana ili destilirana voda, zeleni čaj, biljni čajevi, mineralna voda, mate čaj, svježi prirodni sokovi
ZASLAĐIVANJE: sirup integralne riže, sirup agave, stevija
OSTALO: ocat, aceto balsamico, rižin ocat, svi začini ( u manjim količinama crvena paprika, čili i kajenska paprika), morska sol, sve začinske trave, rogač

ZABRANJENO:

-naranče, narančin sok, grejp, jagode, grožđe, banane
-mliječni proizvodi i jaja, mlijeko, svježi sir, vrhnje, jogurt, maslac, sladoled i nemliječne zamjene za mlijeko i vrhnje
-pšenica, kukuruz, ječam, pir, kamut, raž, kus-kus, zob
-sirova riba, svinjetina, govedina, teletina, suhomesnati proizvodi, konzervirano meso, hrenovke i školjke
-proizvodi od soje ( umaci, ulje, tempeh, tofu, mlijeko, jogurt )
-kikiriki, kikiriki maslac, pistacije, makadamijski orasi
-kukuruz, rajčica, krumpir, patlidžan, paprika
-maslac, margarin, mast, procesirana ulja, salatni preljevi, majoneza, namazi
-alkohol, kava, napici s kofeinom, gazirani napici
-rafinirani šećer, bijeli i smeđi šećer, med, javorov sirup, visokofruktozni kukuruzni sirup, sok šećerne trske
-čokolada, kečap, pikantni umaci, chutney, sojin umak, umak za roštilj, teriyake i sl.


eto...