Hranom, naravno!! I to ne bilo kakvom hranom, već onom mojom, najdražom...onom koju godinama kuham i neprestano nadopunjujem. Iako sam u međuvremenu drastično promijenila prehranu ( na bolje, naravno :) ovo je i dalje ostala uvijek dostupna bilježnica koju nikad ne zagubim i stalno je pri ruci. Stoga ovo nije još jedan blog o hrani već moja osobna škrinjica s blagom, a cilj je imati sve svoje dragocjenosti na jednome mjestu.


petak, 13. siječnja 2012.

ZDRAVA HRANA


Ne znam da li se to u posljednje vrijeme više piše o hrani tretiranoj pesticidima ili sam ja to samo napokon počela primjećivati, uglavnom sva sam u tome. Počela me napucavati činjenica da je gotovo nemoguće na placu naći kumicu koja ima domaće proizvode, a još je gore to što ni onima koje kažu da su domaći - ne vjerujem.
Sve je počelo s jednim PPS-om o mandarinama u našem Konzumu u kojem je pisalo koliko je opasan imazalil kojim su tretirane zbog toga što prodire u dubinu i ne skida se s korom koju ogulimo.

( Naše, neretvanske, možete li vjerovati? )
Još sam kasnije čitala da se možemo zatrovati čak i rukama kojima smo gulili tako tretiranu koru pa iako znam da ne treba vjerovati svemu što piše moram reći da sam više sklona vjerovati da je to sve skupa mnogo gore nego što piše. Jer ono što bi smo trebali znati zapravo ne piše. Ili možda piše ali ne razumijemo. A toliko je opasno da bolje da ne razumijemo, pa i dalje sve i svašta stavljamo u usta. I nije nas briga. Ajde možda malčice ali mislimo kako si ionako ne možemo pomoći pa samo odmahnemo rukom jer kad bi smo razmišljali što sve sadrži hrana koju jedemo morali bi odseliti u špilju i hraniti se šumskim bobicama i korijenjem. To je valjda još jedino što se može pronaći na Zemlji a da nije tretirano pesticidima. Ako nije u blizini voćnjaka ili oranice, naravno.


Još ne tako davno smijala sam se mom ocu koji me stalno nudio salatom iz svog vrta i rajčicama koje mu rastu u dvorištu. Ta stanujem pet minuta od tržnice, sve što trebam mi je doslovce preko ceste. Aha. A vidi me sad. Sad mi na pamet pada urea koju je rekao da je bacio preko vrta i stajski gnoj koji je vozio iz obližnjeg sela. Ne zato što je to dobro nego zato što mi se čini da je čak i to suviše opasno. Urea, pošto nije iz komposta, spada u umjetno gnojivo, a umjetno uvijek ostaje umjetno, dok se stajsko gnojivo pokazalo kao mogući prijenosnik Eserihije coli.
I? Što onda jesti?
Na portalu Alternativa za vas izašao je zanimljiv članak u kojem su opisane vrste namirnica na koje pesticidi pojačano djeluju pa kako se to, meni osobno, čini veoma zanimljivo, članak prenosim samo onim dijelom koji mi je interesantan:

POVRĆE I VOĆE:


Pronalaženje svježeg organskog voća i povrća po pristupačnim cijenama je najteži dio posla. Ovo zahtijeva ozbiljno planiranje.
Dobro rješenje je da pronađete starije osobe koje prodaju vlastito voće i povrće na tržnici. Mnoge od njih još uvijek ne koriste pesticide, ali sigurnije je da ih pitate da bi se u to uvjerili.
Najbolje je da povrće jedete sirovo ili kratko kuhano na pari. Jedna salata dnevno sa tamnozelenim povrćem i ribanom mrkvom je odličan način konzumiranja povrća.
Možete kupiti i sokovnik na hladno tiještenje i praviti sokove od voća i povrća. Ili, prema metodi Boutenko, pravite zelene kašaste sokove uz pomoć blendera.
Ne možete pronaći organsko povrće i voće koje se uklapa u vaš budžet? Barem pokušajte izbjegavati ovih 12 vrsta voća i povrća, koje sadrže najviše pesticida.


Kupujte samo organske...
jabuke
celer
jagode
breskve
špinat
nektarine iz uvoza
grožđe iz uvoza
papriku
krumpir
domaće borovnice
zelenu salatu
kelj i lisnato povrće
... jer oni mogu sadržati velike količine pesticida.




Namirnice koje ne sadrže puno pesticida su...
luk
kukuruz šećerac
ananas
avokado
šparoge
grašak
mango
patlidžan
dinja
kivi
kupus
lubenica
batat
grejp
gljive


ŽITARICE I MAHUNARKE:


Cijena organskih žitarica i graha je relativno pristupačna, osobito ako ih kupujete direktno od lokalnih eko poljoprivrednika (pokušajte pronaći jednog u blizini). Koristite ekstra djevičanska ulja, limun i začine da bi dodali raznovrsne okuse žitaricama.
Izbjegavajte grah u konzervi. Sušeni grah bi noć prije kuhanja trebali namakati u vodi. Organska leća je zdrava i jeftina te ne zahtijeva nikakvo prethodno namakanje.
Većina ostalih mahunarki poput crnog graha i slanutka također ne zahtijevaju namakanje prije kuhanja.
Neki stručnjaci preporučuju da se i žitarice namaču preko noći, da bi se uklonila fitinska kiselina koja blokira nutrijente.
Namakanje zobi preko noći vam ujutro omogućuje bržu i zdraviju pripremu. Ujutro zob kuhajte do ključanja, ugasite vatru i pustite da odstoji poklopljeno 15-20 minuta.