Hranom, naravno!! I to ne bilo kakvom hranom, već onom mojom, najdražom...onom koju godinama kuham i neprestano nadopunjujem. Iako sam u međuvremenu drastično promijenila prehranu ( na bolje, naravno :) ovo je i dalje ostala uvijek dostupna bilježnica koju nikad ne zagubim i stalno je pri ruci. Stoga ovo nije još jedan blog o hrani već moja osobna škrinjica s blagom, a cilj je imati sve svoje dragocjenosti na jednome mjestu.


nedjelja, 22. siječnja 2012.

ŠEST OKUSA



Prema ayurvedi, hrana se satoji od 6 okusa koji bi morali biti u ravnoteži kako bi organizam bio u balansu. To su slatko, slano, kiselo, ljuto, gorko i trpko.

A kako bi naši okusni pupoljci bili zadovoljeni, svaki bi obrok morao sadržavati sve njih. S tim sam se pristupom prvi put susrela u knjizi 'Zašto kinezi ne broje kalorije' koju sam pročitala čak dvaput i vjerujem da ću je pročitati još najmanje jednom. Sviđa mi se pristup, prije svega jer se čini veoma logičnim i vrlo bih ga se rado pridržavala jer volim kombinacije okusa, no nikako da zapamtim u koju grupu sastojaka pripada koja namirnica jer su mi neke sasvim suprotne od logike i kategorije u koju sam ih do sad svrstavala.

Razlika između ayurvedskog i kineskog pristupa je u TRPKOM okusu kojeg autorica knjige 'Zašto Kinezi ne broje kalorije'  izostavlja, no zato daje popis ostalih pet pa ću ja ovdje prepisati dio jednih i dio drugih ( kineske crnim i ayurvedske crvenim slovima ).
( namirnice označene sa * također su i slatke )

KISELO:

jabuka*
marelice*
grožđe*
glogove bobice*
limun
masline*
breskve*
ananas*
šljive*
maline*
sitni crveni grah ( aduki)*
mandarine*
rajčica*
naranča, kiwi, ribizla, jagoda
jogurt, kiseli kupus, miso, sir, kiselo vrhnje
ocat
hibiskus
šipak
tamarind


GORKO

šparoge
celer*
gorka tikvica
sušena narančina kora
šišarice hmelja
koraba ( ljuto i slatko )
zelena salata*
svinjetina i ovčja jetra*
čaj*
kakao*
salata
špinat
blitva
kelj
sezam
radič
aloa vera
kamilica
sezam
masline
češnjak

SLATKO

banana
tofu
govedina, piletina
maslac
kupus
mrkva
jaja
smokve
mlijeko
gljive
krumpir
riža
škampi
batat
lubenica
Slatki okus ne mora nužno biti sladak poput šećera. Ayurveda kaže da slatki okus također znači 'dobar, ugodan okus hrane.' On dominira u većini namirnica koje svakodnevno konzumiramo-žitaricama, voću, povrću, mliječnim proizvodima itd. Prisutan je u ugljikohidratima, mastima, šećerima i aminokiselinama. Ayurveda preporučuje da unosimo slatki okus koristeći kvalitetna ulja i zdrave ugljikohidrate.


LJUTO

vlasac
čili papričice
korijander
đumbir
češnjak
mladi luk
koraba
poriluk
mažuran
metvica
tikva*
crvena i zelena paprika*
ružmarin
bosiljak
gorušica
crveni luk


SLANO

ječam*
školjke
rakovi
pačetina
šunka
alga kelp
kamenice
oštrige
svinjetina*
morska trava


TRPKI


grah
leća
kruške
nar
suho voće
brusnice
kaki jabuke
brokula
karfiol
artičoka
šparoge
repa
heljda
raž
quinoa
kurkuma
origano
kava
čaj

AYURVEDA -tradicionalna indijska medicina u prijevodu znači znanost o životu ili umjetnost življenja. Postoji više od 5000 godine i od nje potiču sve ostale medicinske tradicije svijeta.
Ayurveda razlikuje tri tjelesna tipa - tri doše: vata, pitta i kapha.
VATA doša je kombinacija etera i zraka, PITTA - vatre i vode a KAPHA vode i zemlje.
Više o tome pročitajte OVDJE, a ispunjavanjem TESTA može se saznati vlastiti doša tip.

Ja sam pitta-kapha, tek toliko da ne zaboravim :)